loading...
گاه نوشته های عابد حسین بارکزهی
عابد حسین بارکزهی بازدید : 7 پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

هنوز مدتی تا انتخابات ریاست جمهوری یازده مانده است. گرانی, بیکاری, بحران مسکن, کم شدن اعتماد بخش خصوصی به سرمایه گذاریهای کلان که می تواند متاثر از اتفاقات ناگواری نظیر فساد مالی 3000 میلیاردی هم باشد, بالا گرفتن برخی بی اخلاقی های عرصه سیاسی کشور وبعضا در بین مسئولان ونگرانی از برخی مناسبات ایران در عرصه دیپلماسی از جمله مهمترین دغدغه های امروز مردم کشور است. واگر کسی پیدا شود که بتواند مردم را قانع کند.که می تواند بر این مشکلات فایق آید, شاید بتواند گوی میدان را از رقبای خود برباید. بحث اقتصاد و سر وسامان دادن به وضعیت معیشتی مردم بزرگترین نماد این انتخابات خواهد شد.بحران اقتصاد جهانی, فشار تحریم ها در اثر سیاستهای خارجی دولت دهم, عدم شایسته سالاری در عرصه مدیریت های کلان کشور و بی برنامگی در بسیاری از مدیریت ها از مهمترین فاکتورهای تبلیغاتی تحلیلی در این انتخابات است.

بر اساس تحولات سیاسی در سالهای اخیرجریانات پیشرو در انتخابات به سه گروه تقسیم می شوند:    

1-اصولگرایان

در این طیف پنج جریان, سنتی, ائتلاف برخی از فرماندهان نظامی, تحول خواهان, پایداری و حامیان دولت وجود دارند.

الف- سنتی ها:

 اصولگرایان سنتی تا قبل از شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی به نام راست سنتی شناخته می شدند. از سه گروه مهم جامعه روحانیت مبارز, جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جبهه پیروان خط امام و رهبری تشکیل می شود. وجه ممیزه قدیمی ترین طیف اصولگرا از دیگر گروههای سیاسی را می توان در چند مورد دانست.

1-محور قرار دادن روحانیت

2-تاکید زیاد بر عقل گرایی و مصلحت اندیشی در عین انقلابی گری

3-استفاده از چهره های باسابقه و معمولا غیر جوان

هر چند در انتخابات دهم این طیف از محمود احمدی نژاد حمایت کردند, راست سنتی از آن روی که مورد هجمه های بسیار در خصوص چرخه بسته قدرت قرار گرفته است- به سمتی خواهد رفت تا ضمن مشخص کردن ماهیت انقلابی خود از چهره هایی که توان حاشیه سازی برای آنان بیشتر است استفاده نکند.

ب- ائتلاف برخی از فرماندهان نظامی :

با کمی اغماض می توان گفت که در آن از  برخی  فرماندهان سابق سپاه یاد می شود که در یک چارچوب فکری مشابه متمرکز هستند.

ج- اتحاد تحول خواه و پایداری

قطعا در نگاه اول این اتحاد بسیار عجیب است اما تحولات بعد از انتخابات مجلس نشان می دهد که برخی از افراد هر دوگروه به یکدیگر نزدیکتر شدند وعلت آن نزدیکی بوجود آمده انتخابات مجلس نهم بود که در مقابل راست سنتی دشتند.

حتی در انتخابات ریاست مجلس هم این دو جریان به هم نزدیک شدند.

د- حامیان دولت

منظور افرادی است که خط فکری آنان با دولت یکسان می باشد.اگر نام این افراد را دولتی ها بگذاریم بهتر است.

اصلی ترین تبلیغات حامیان دولت حمایت رئیس جمهور از آنهاست. محبوبیت رئیس دولت خصوصا در برخی مناطق محروم کشور باعث شده تا این گروه بر این باور باشد که در انتخابات آینده گوی سبقت را از دیگر اصولگرایان خواهند ربود.

2-اصلاح طلبان

به جریان سیاسی گفته می شود که انجام تغییر در جامعه را از طریق انجام اصلاحات در قوانین و سیاست ها و نه از طریق انقلاب و تعویض حکومت تبلیغ می کند. در ایدئولوژی اصلاح طلبی در چارچوب قانون و ساختار قانون اساسی و پیگیری مطالبات بدون قانون شکنی اصل اساسی به شمار می رود. اصلاح طلبان طیف گسترده ای راتشکیل می دهند و از این رو نمی توان هدف واحدی را برای آنان برشمرد. اما آنان در مجموع خواستار حرکتهای انقلابی نیستند. و مایلند کم کم تغییراتی در حکومت ایران به سمت برقراری دموکراسی و رعایت حقوق بشر بوجود آورند.

در این جریان گروههایی نظیر جبهه مشارکت ایران, سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی,کارگزاران سازندگی, حزب مردم سالاری, حزب اعتماد ملی, دفتر تحکیم وحدت, مجمع روحانیون مبارز,... قرار دارند. بعد از انتخابات 88 بعضی از این سازمانها به دلیل موضع گیریهایی که در مورد نتیجه انتخابات داشتند از جانب دولت منحل اعلام شدند. اما این جریان با بیان شرایطی تمایل به شرکت در انتخابات دارد و افرادی از این جریان برای کاندیدا شدن در حال آماده شدن هستند. هر چند اظهارات اخیر آیت الله جنتی رئیس شورای نگهبان؛ فتنه گران و حامیان آنان را در سال 88 از کاندید شدن منع کرده است. همچنین اصلاح طلبان خارج و داخل نسبت به برخورد با این انتخابات مواضع متفاوتی دارند؛ باید گفت اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات نیاز به کاندیدای نزدیک به اصولگرایان جهت تایید در حاکمیت دارند.

3-جریانات سوم یا موج خاموش

در جامعه جریانات سومی که از دو جریان فوق رضایت ندارند وجود دارد, که به عنوان موج خاموش یا رای خاموش یاد می شوند. که مسیر انتخابات را کاملا تغییر می دهند. در موج خاموش ناراضیان از دولت و وضعیت موجود, قومیت ها, مذاهب  ومسالک مطرود از حاکمیت و غیر خودی های داخلی و خارجی در آن وجود دارند.که همیشه دو جریان حاکمیتی در صدد نزدیکتر کردن این طیف به خود در هنگام انتخابات نموده اند. البته در بعضی از مواقع بسیاری از این طیف راه گوشه گیری یا همراهی بادیگران را در پیش گرفتند.

در جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 افراد وشخصیت های زیادی از جریان اول اعلام آمادگی کرده اند. که در ادامه مبحث مهمترین آنها را مورد بررسی قرار می دهیم هرچند هنوز از طیف سوم حتی بخشی از اصلاح طلبان کسی به صورت واضح مطرح نگردیده, اما اصولگرایان واصلاح طلبان موجود در حاکمیت تمایل خود را اعلام داشته اند.

علی اکبر ولایتی

مشاور رهبری, تکنوکرات میانه روی است که درحوزه سیاسی از عنفوان جوانی حضور داشته و وزیر امور خارجه دولت میرحسین موسوی و هاشمی رفسنجانی بوده است. البته هنوز اظهار نظر رسمی نکرده است. ولی کارشناسان معتقدند حضور کمرنگ در عرصه سیاسی و سن بالای وی شانس اورا برای تثبیت کاندیداتوری کاهش می دهد. وی در جبهه اصولگرایی می تواند در چارچوب جبهه متحد تعریف شود.

سعید جلیلی

دبیر شورای عالی امنیت ملی که برخی از نظامیان بر ساده زیستی و رویکرد انقلابی او تاکید دارند. ودر میان فرماندهان سپاه حامیان جدی دارد.

باقری لنکرانی

سخنگوی جبهه پایداری است که یکبار احمدی نژاد به دلیل وزیر جوان بودن از او به عنوان"هلو "  یاد کرد که می توان او را خورد. در حال حاضر سایت رجا نیوز که وابسته به صادق محصولی است تریبون اوست. که شاید بعداموفقیت محصولی را به عنوان معاون خود انتخاب کند.

علی نیکزاد

وزیر راه و شهر سازی است. نیکزاد طراح مسکن مهر است. برای این منظور بیش از پنجاه بار سفر استانی داشته است. و او بارها اعلام کرده که سفرهای استانی برای شناخت افکار عمومی از وی, برای رای دادن در انتخابات ضروری است.

عزت الله ضرغامی

رئیس کنونی صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران که از سوم خرداد 83 این سمت را داشته است. از جمله  اشغال سفارت امریکا بوده است. وپیشنهاد اشغال سفارت شوروی را هم داده که بقیه مخالفت کرده اند.

غلام حسین الهام سخنگوی دولت نهم و در حال حاضر مشاور رئیس جمهور است و عضو جبهه پایداری و معروف به مرد چند شغله که مدتی سخنگوی دستگاه قضایی نیز بوده است.

غلام علی حداد عادل

رئیس فرهنگستان ادب فارسی, و رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی  از کاندیداهای جبهه پایداری برای ریاست مجلس بود که اختلافاتی با جبهه متحد پیداکرد ودر انتخابات ریاست مجلس موفق نشد.

مصطفی پورمحمدی

نخستین وزیر کشور دولت احمدی نژاد بودکه بعد از برکناری رئیس بازرسی کل کشور شد و انتقادات شدیدی از دولت انجام داد.

قالیباف

مدیر کارآمد اصولگرایان, رئیس پلیس سابق ایران و شهردار  موفق فعلی تهران, که در دوران وی تهران به عنوان پنج شهر برتر جهان در زمینه حمل و نقل شهری اعلام شد. او برنامه های کرباسچی شهردار اسبق را مدیریت کرده و ادامه می دهد.

محسن رضایی

فرمانده سپاه در دوران جنگ, یکی از موفق ترین مدیران فرماندهی سپاه بوده است و برای سومین بار کاندید ریاست جمهوری می شود, دبیر فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام است و فارغ التحصیل رشته اقتصاد  می باشد.

علی لاریجانی

رئیس سابق سازمان صدا وسیما و رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی که مورد حمایت اصولگرایان جبهه متحد است و به نمایندگی از قم به مجلس راه یافته است. که ریشه پارلمان را در مشروطه می داند.

کامران دانشجو

سابقه استانداری تهران و معاونت سیاسی وزیر کشور را در دولت نهم دارد و رئیس ستاد انتخابات دولت دهم بود و در حال حاضر وزیر علوم و فناوری اطلاعات است. دانش آموخته هوافضا از دانشگاه منچستر انگلیس است. در سال 84 از حامیان لاریجانی بود که به دلیل اعتراض از سلمان رشدی از انگلیس اخراج شد.

محمد رضا عارف

معاون اول خاتمی در دوران اصلاحات بوده است از او تحت عنوان یک چهره دانشگاهی بیشتر از  سیاسی یا می شود. او در زمینه انتخابات 88 اظهار نظر خاصی نکرده است. واعلام کرده که با آمدن خاتمی کاندیداتوری خود را پس می گیرد.وبه عنوان چهره میانه روی اصلاح طلبی از حاکمیت شناخته می شود.

محمد خاتمی

دو دوره رئیس جمهور ایران , که در حاکمیت به عنوان طیف رادیکال اصلاح طلب یاد می شود. و طبق گفته های رئیس شورای نگهبان احتمال رد صلاحیت او وجود دارد.تنها رئیس جمهوری بوده که در دوره خود بالاترین رای مردم را بدست آورده است.

اسفندیار رحیم مشایی

رئیس دفتر احمی نژاد و در حال حاضر مشاور رئیس جمهور است. شخصیتی جنجالی که بعضی او رابرنامه ریز جریان انحرافی می دانند, که در مورد تایید صلاحیت او شائبه های زیادی مطرح می کنند.

منوچهر متکی

سکان دار سابق وزارت امور خارجه مسلط بر چند زبان خارجی که منتقد فعلی دولت احمدی نژاد است. و از جانب طیف جبهه متحد و موتلفه تا حدودی مورد حمایت می باشد.

علی اکبر صالحی

وزیر فعلی امور خارجه که مسلط به دو زبان خارجی است. و صاحب طرح و مدیریت در وزارت خارجه است که از جانب جبهه پایداری و حامیان دولت و تعدادی از اصولگرایان دانشگاهی مورد حمایت می باشد.

بالاخره افراد دیگری غیر از موارد فوق احتمال حضور در انتخابات را مطرح کرده اند, از جمله آنها حسن روحانی دبیر سابق شورای امنیت ملی- زاکانی,فتاح,سید حسن موسوی,سید احمد موسوی,غضنفری, کمال خرازی, جهانگیری, سید حسن خمینی وهاشمی رفسنجانی... که بعضی حضورشان را منتفی دانسته اند

عسکر اولادی رئیس موتلفه تعداد کاندیداهای مطرح را بیش از چهل نفر اعلام کرد. ولی از این تعداد بدون شک اکثریت 90 درصد رد صلاحیت می شوند. و انتخابات با تعداد انگشت شماری باقی خواهد ماند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم آن است که انتخابات از آن همه مردم ایران است وهمه قشرها, قومیت ها ومذاهب بتوانند در آن حضور فعال داشته باشند. هم در کاندید شدن و هم در رای دادن. هرچند قسمتی از قانون آن مورد مناقشه بوده وبسیاری از اقشار را محدود می کندکه برای رسیدن به آن وضع ایده آل باید راه طولانی راپیمود تا همه در سایه قانون دارای حقوق مساوی و برابر و عادلانه باشند و با حضور پرشور از آن استفاده کنند

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما درباره عملکرد این وبسایت چیست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 3
  • بازدید سال : 30
  • بازدید کلی : 476
  • امکانات

    اوقات شرعی

    ذکر امروز را 100 مرتبه بگویید

    کد ذکر ایام هفته
    تماس با ما

    پیچک